Jednou z mých priorit jako kandidáta do vedení SONS je větší otevřenost v komunikaci. Z pozice viceprezidenta bych více informoval o všem důležitém, čím se vedení SONS zabývá, jak to ostatně požadovalo dodnes nenaplněné usnesení 8. celostátního shromáždění SONS a jak o to žádají i hlasy z širší veřejnosti.

Nicméně i nyní se v SONS jako koordinátor aktivit souvisejících s přístupností se svými kolegy zabývám mnoha záležitostmi, které nás při práci s webem či mobilními aplikacemi pálí. Pokud vás tedy přístupnost zajímá, nabízím ochutnávku toho, co v aktuálním období v SONS řešíme.

Je krizová státní pomoc přístupná zrakově postiženým?

Na základě impulsu od Michala Bláhy, který stojí za serverem Hlídač státu, jsme se v SONS pustili do hodnocení přístupnosti některých elektronicky podávaných žádostí o krizovou finanční pomoc státu.

Představme si hypotetického nevidomého maséra, který musel ze dne na den zavřít svou provozovnu, a místo masírování klientů se teď doma stará o své děti, které nemohou do školy. Takový člověk zřejmě bude chtít požádat o tzv. poskytnutí kompenzačního bonusu (tedy onu pětadvacítku pro živnostníky) a také o ošetřovné pro OSVČ.

Předpokládejme, že onen masér je aktivní, schopný, umí pracovat s počítačem vybaveným odečítačem obrazovky s hlasovým výstupem. Chce si tedy vše vyřídit elektronicky a samostatně. Myslíte, že lze elektronické formuláře, které by měly být ze zákona přístupné, pomocí odečítače bez problémů vyplnit? Můžete se to dočíst v mém článku Je krizová státní ekonomická pomoc přístupná zrakově postiženým?, který byl publikován právě na Hlídači státu.

Pokud by se vám nechtělo číst delší a spíše technicky laděný článek, prozradím alespoň tolik, že z něj přístupnost českého eGovernmentu nevychází vůbec dobře. A navíc, ačkoli byli do příslušející konverzace o tomto faktu na Twitteru zahrnuty i oficiální twitterové účty odpovědných ministerstev, jejich reakce byla nulová. Budeme je tedy kontaktovat i dalšími a snad účinnějšími způsoby.

Přístupnost informačních systémů soukromých dopravců

Na českých vlakových i autobusových linkách se více a více vyskytují spoje soukromých dopravců. Pro zrakově postižené cestující je v dnešní době stále důležitější, aby i u nich byly dobře přístupné elektronické jízdní řády a aplikace pro rezervaci jízdenek. Bohužel zde často narážíme na problémy. Například aplikace RegioJetu má i přes naše opakované urgence s přístupností stále potíže, rezervační systém Arrivy na tom není o moc lépe.

Proto bude téma přístupnosti soukromých dopravců na náš návrh projednáváno na červnovém jednání Odborné skupiny pro přístupnost při Vládním výboru pro osoby se zdravotním postižením. I když přístupnost informačních systémů soukromích dopravců nemá v našich právních předpisech takovou oporu jako u dopravců státu, krajů či samospráv, budu na jednání skupiny požadovat, aby i soukromí dopravci věnovali přístupnosti mnohem více péče.

Jak se vyvíjí přístupnost u státních organizací z rezortu dopravy?

V tomto směru aktuálně spolupracujeme na dvou dle mého názoru důležitých projektech.

První z nich je web a též mobilní aplikace Správy železnic. Na jejich webu je totiž kromě jiného několik potenciálně velmi užitečných funkcí pro všechny, kdo cestují vlakem. Je tu online vyhledávač vlakového spojení napříč všemi dopravci, možnost zobrazení odjezdových a příjezdových tabulí na jakékoli stanici

a též informace o bezbariérovosti všech stanic. Ne vše je na webu Správy železnic dobře přístupné, nicméně podařilo se nám domluvit se na spolupráci, Správa železnic má už od nás podrobný popis problémů vyhotovený v rámci auditu přístupnosti a vývojáři by měli zapracovávat navržené úpravy. Vše sledujeme a budeme hlídat, aby výsledná podoba webových služeb Správy železnic byla opravdu bezbariérová. Pozornost budeme věnovat i chystaným mobilním aplikacím se stejnými funkcemi.

U druhého dopravního projektu se spolupráce na přístupnosti teprve rozbíhá. Jde o systém pro nákup jednotné jízdenky na vlak, ať už jedete s jakýmikoli dopravci. V situaci, kdy jednotliví dopravci jsou na tom s přístupností všelijak, je pro nás klíčové, aby alespoň státem garantovaný jednotný nákup jízdenek byl přístupný opravdu dobře. Proto jsme navázali kontakt se společností Cendis, která celý systém realizuje. Proběhlo již prvotní testování přístupnosti a domlouváme průběžnou spolupráci během vývoje, aby byl výsledný systém nakonec dobře použitelný pro slabozraké i nevidomé.

Věřím, že u obou organizací bude vůle započaté projekty dotáhnout do přístupného a bezbariérového konce.

Z trochu jiného soudku

Odbočíme od dopravy... Možná znáte ozvučené tlačítkové mobily BlindShell. Jde o původní českou pomůcku, která dnes už slaví úspěch po celém světě. Kolegové od BlindShellu pro ni v uplynulých týdnech připravovali nový web v češtině, angličtině a němčině a požádali nás o testování jeho přístupnosti. Nyní už je nový web nasazen na adrese www.blindshell.cz a mám velkou radost z toho, jak vypadá. Zatímco u mnoha jiných organizací, pro které přístupnost testujeme, nevidíme nakonec velkou snahu navržené úpravy zapracovat, u BlindShellu to bylo jiné. Přístupnost vzali opravdu nekompromisně a vyladili vše téměř beze zbytku. Těší mě tedy, že mám pro nadcházející semináře o přístupnosti zase jednu názornou ukázku dobré praxe, na které můžu vývojářům ukazovat, jak různé problémy v přístupnosti dobře řešit.

Jak na vzdálenou komunikaci

Vzhledem k mimořádným opatřením v poslední době značně narostla potřeba hromadných video hovorů po internetu. I v SONS jsme hledali ideální nástroj pro vzdálenou komunikaci mezi našimi pracovníky, ale i při komunikaci s kolegy v jiných organizacích. Kromě běžných kritérií pro výběr nejvhodnějšího řešení byla u nás při výběru klíčovým parametrem i dobrá přístupnost komunikátoru.

Udělali jsme si tedy malou rešerši toho, jak na tom v tomto směru komunikační nástroje jsou, a výsledek je vcelku pozitivní. Video konference prostřednictvím webových či mobilních aplikací Microsoft Teams, Google Meet i Zoom jsou vcelku dobře ovladatelné a přístupné. Pro kolegy ze SONS jsem připravil stručný návod, jak se k video schůzkám v prvních dvou zmíněných nástrojích s odečítačem obrazovky připojit a jak se jich účastnit. Protože se tyto informace mohou hodit i komukoli mimo SONS, sdílíme je na webu našeho oddělení Tyflokabinetu. Najdete je pod odkazy Jak se s odečítačem účastnit schůzky v Microsoft Teams a Jak se s odečítačem účastnit schůzky v Google Meet.

Mimochodem, nástroj Microsoft Teams se v rámci globální společnosti Microsoft vyvíjí právě u nás v Praze. S kolegy z Microsoftu, kteří řeší přístupnost, jsme v kontaktu a předáváme jim náměty na zlepšení. Pokud byste i vy měli nějaké nápady na zlepšení přístupnosti Teams, klidně se ozvěte na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. a všechny relevantní podněty předám dál. Totéž samozřejmě platí i pro Správu železnic a jednotné jízdenky. Vítány jsou i jakékoli další podněty ke zlepšení přístupnosti. Přesvědčování provozovatelů webů a mobilních aplikací je sice většinou běh na dlouhou trať a s nejistým výsledkem, nicméně pokud chceme, aby pro nás byl elektronický svět bez bariér, musíme být v tomto vytrvalí.

Doufám, že pro vás toto nahlédnutí pod pokličku dění okolo přístupnosti v SONS bylo zajímavé a že se s vámi obdobně budu moci i v budoucnu podělit o aktuality z naší práce. A přeji si, aby šlo výhradně o dobré zprávy!

Jan Šnyrych